Wednesday 18 July 2018

Review buku : Breathe

Aku pernah bekerja di Institut Jantung Negara (IJN) selama hampir 8 tahun. Dan yep.. aku kenal la dr ben kesayangan korang tu. Hahahahaha. Kewujudan dia kat IJN tu kind of giving me side income utk jual buku2 bertandatangan beliau. Hahaha.

Aku mmg follow buku2 dia dari diagnosis 2, diagnosis apokalips, fobia ke buku yg 100% ditulis oleh dr ben ; Breathe.
Aku tak tahu kenapa aku follow penulisan beliau. Tp genre yg jenis berlatar belakang tentang medikal ni aku suka. Sbb aku rasa layak utk komplen.

Kalau follow penulisan dr ben dr awal, mmg boleh perhatikan la those writing are getting better. Jgn la literal sgt; bukan tulisan yg aku maksudkan. Tapi penulisan beliau.

BREATHE; BY DR BENI ISMAN RUSANI
PUBLISHER: WHITECOAT
YEAR: 2017



Novel ni dlm bahasa inggeris. Kalau adik2 nk upgrade english adik, acik sarankan sgt, elok sikit drpd baca status2 fb, wc, ig..baik baca buku ni. There's a lot of new words, quotes and some idioms inside.

Sbb dah lama baca buku ni, nak ingat balik susah sikit. Tp sis cuba.

Writer's notes dia bercerita tentang CPR dan penulis dah tulis siap2 dia nk cerita berkenaan apa. Cerita tentang doktor yg selama ini merawat sakit jantung dan ironinya kali ini dialah pesakit itu.

Among all the chapters, i love prologue and chapter one the most. Sbb ia bercerita tentang patofisilogi sakit jantung. Bahasa mudah dia mcm mana sakit jantung tu bermula.

Cerita ttg dr adam yg bertarung nyawa selepas serangan jantung sewaktu beliau beriadah. Dan beliau dihujani segala momen2 imbas-kembali yg berlegar-legar dlm fikirannya.

Pendek cerita dr adam survive. Tp bukan itu moral value dia. Hahaha.

Buku ini byk menyentuh perihal persahabatan, pengalaman hidup dan cinta. Between dr adam, mad doc and julia.

 One of my favourite quote is;

" the last thing a broken-lung man need is a broken-heart,"





No comments:

Post a Comment