Tuesday 10 January 2017

Review buku: Tunangku Tidak Tampan

Kalau gemar online, nama abang bikai mmg familiar sbg penulis cerpen2, quote2 dan cerita2 online.

Semasa awal keluaran buku ni..aku tak ada la rasa nak beli. Sbb tajuk buku yg poyo. Harga yg mahal. Dan tebal. X kuasalah nak baca novel tebal dan berbaur cinta. Ta kuase tau~

Yg jadi sbb utk aku beli pon kerana buku beliau tajuk pak imam chapter 1 tu. Aku mmg prefer buku yg byk pengisian utk rohani dlm bentuk yg santai. Tambahan pula buku 3T ni pernah diplagiat. Jadi, pd hemat aku..buku ni pun pasti sebagus buku 'pak imam'. Buat assignment universiti pon kalo byk plagiat kene rejek kot. Jgn memain dgn intellectual property.

Bak kata penulis " usah dihakimi tajuk yg bangang, lalu isinya dicampak bertaburan. Jangan ".


Tajuk : 3T: Tunangku Tidak Tampan
Penulis: Muahammad Rusydi
Penerbit: rusydee art

Sinopsis buku adalah lebih kurang kepada pelajar bermasalah yg belajar mengenal tuhan. Mencari syurga. 

Aku suka bila penulis ubah environment; dari sekolah ke hospital ke penjara ke kandang mahkamah. Amusing. Mesti byk membaca atau tgok tv sbb boleh gambarkan suasana.hahaha.

Tp aku skip baca dan baca lebih kurang je part watak utama bermimpi sampai ke masa depan dan part mimpi jd mujahidin tu. Cerita berbingkai yg ekstrem kurang toleransi sikit ngan aku. Kemonn..aku da tua kot.

Spt buku pak imam, petikan2 hadis, tafsir al quran dan nasihat2 disampaikan dgn baik dan santai. 

Byk part yg ingatkan kau ttg mati. Boleh menangis baca. 

Rational tajuk buku ni ada kat hujung cerita. Pon boleh....

Pendek kata..berbaloi juga utk dibeli. Sekian. 

2 comments:

  1. Hai cik chiko kiko,, saya teringin sangat nak baca smpai habis sbb bace separuh je yg die publish.. Dah tanye depa.. Die kate da x cetak lagi.. Kalau nak jual pls contact me, akudiserkam@gmail.com
    Saya serius nak beli ni...pls pertimbangankan huhu
    Thanks

    ReplyDelete
  2. Ye ke..sy beli kat ig bam bikai. Dah tanya dia (penulis) ke? Sbb x silap mmg tade jual kat kedai buku. Beli direct dgn dia. Sy perantau. Buku tu ada kat malaysia. Huhu. Sy x dpt bantu.

    ReplyDelete