Sunday 30 December 2018

Tips: apa kena buat jika id m2u kena blocked. haha

Beberapa minggu lepas, kecoh kat negara tercinta; scammer perbankan internet. Targeted bank was CIMB tp pelanggan maybank pun turut ambil inisiatif berhati2. Sebenarnya dah banyak rasanya tips dan nasihat yang berlegar2 kat fb berkenaan mcm mana nak elak, how to deal with the scammer including to avoid expose your bank card number and so on and so forth. i guess some of us just didn't lucky enough. but it's good to learn from other's experiences.

Jadi, dipendekkan cerita aku nak buat transaksi online ke bukan faveret akaun yg aku dah set.
Dah bg Tac no..tetiba keluar soalan keselamatan ( security question ) utk jawab.
soalan sekuriti ni mmg kita sendiri yg set jawapan masa kita mula2 aktifkan perbankan online. Mampus..aku dah lupa jawapan apa aku letak. semua soalan aku pilih berkenaan apa yg aku suka. Masalahnya sekarang apa yg aku suka pon aku dah lupa. hahahaha.

3 soalan dgn 2 jawapan yg salah. ID aku serta merta kena sekat. demmit.

Jadi aku emel incik rimau bg tau isu yg sdg aku alami.
tp sbb aku sibuk keesokan hari dan beberapa hari lepas tu aku cuma perasan dia reply emel aku tp aku x baca pun emel tu.
ye laa..kat sini aku pakai BHD bukan MYR.
Selagi tak perlu transfer gaji tidaklah aku tengok.

Jadi, inilah dia apa kita perlu buat:
- telefon eksekutif perkhidmatan pelanggan ( customer service ) maybank.
dlm Malaysia; 1 300 88 66 88
luar Malaysia; +603 7844 3696
- mmg akan makan masa sikit untuk tembusi talian; just hang on there
-dia akan tanya no kad atm, ic, no telefon, dan tempat kita buka akaun buat pertama kali
juga apa urusan terakhir sebelum id disekat
-dan dia akan nasihat tukar soalan keselamatan juga
-then, tadaaaaaa...sekatan dibuka

ada member kabor, time diorang; kena bg id residen kat negara org sbg pengesahan. setakat ni, apa yg atas tu je aku kena buat.

tak tipu, tp beban kat jiwa hilang serta merta.
kau kena paham, kadang2 jika kita susah, tak ramai yg sudi dgn mudah izinkan utk kita bergantung harap pada mereka. Bukan tak ada, tp x ramai. if you find this kind of person; don't lose them.
setakat ni aku lega..adik bongsu aku selalu ada untuk aku
dan aku pun x redha diri sendiri susahkan orang. sbb aku tau susah tu bagaimana rasanya.

                                                                         sabar eh~

tu je la kot. nanti aku share berkenaan anxiety dan trip ke dubai. dan juga buku yg baru aku habiskan.

No comments:

Post a Comment